Jaguar XJ 3.0 Diesel

Jaguar XJ 3.0 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 5. 1. 2011  /   Aktualizováno: 14. 1. 2011
Jaguar XJ 3.0 Diesel
Tento Jaguar budiž příkladem, že i velká luxusní limuzína může jezdit s lehkostí mnohem menších aut. A nezkazí to ani diesel. Lákadel je ale víc...
Čtěte více: Jaguar, XJ, limuzína, sedan, luxus, luxusní

O novém největším Jaguaru byla popsána již spousta stránek. Nejspíš proto, že naši britští kolegové jsou asi „tak trochu“ patrioti a zřejmě využili všech záminek i příležitostí, proč si jej znova a znova půjčit – zřejmě se jim líbil. Takže teď nejsme jen druzí, ale „x-tí“.

S křížkem po funuse? Snad ne. Pro našince ta nejzásadnější věc totiž nelze vyčíst ani z nespočtu britských testů: Jak tohle auto funguje na českých silnicích? Britové sice o svých vozovkách píší jako o rozbitých, jenže jaká mají měřítka? Co by řekli na české silnice třetí třídy, které naposledy potkaly asfaltovací stroj, když členové britské redakce ještě „tahali kačera“?

Těžko soudit, ale na tom vlastně nezáleží. Ať už je rozdíl mezi českými a britskými silnicemi jakýkoli, Jaguar XJ zvládá kromě pro luxusní limuzínu povinné ladné a současně stabilní komfortní jízdy na kvalitních silnicích nebo dálnicích i ty naše nejhorší silničky. Z rovnováhy jej nevyvedou, jen na krátkých ostrých nerovnostech se auto maličko otřásá. To je ale asi tak vše, žádná díra ani hrbol nepošlou záď XJ vstříc pangejtu – neodskakuje. I kdyby, jeho skvostné rozložení hmotnosti s vámi spolupracuje, takže pokud máte rozum, můžete vypnout stabilizaci bez hrozby úpravy originální zádě XJ o strom rostoucí v tečně vaší příliš sebevědomě projeté zatáčky.

Ani když aktivujete sportovní režim, který přitvrdí podvozek a maličko i řízení. Jaguar XJ zkrátka jezdí s lehkostí a hbitostí, typickými již pro jeho poněkud nedoceněného předchůdce. Díky hliníkové karoserii je i on zhruba o dva metráky lehčí než konkurenti a na silnici je to znát. Nerovnosti překonává plavně, setrvačností tolik netrpí, a tak na veškeré podněty reaguje s nadšením. A hlavně: čím jedete rychleji, tím funguje lépe. Ve zprvu lehkém řízení se s objeví cit, v brzdách preciznost a ve spojení motoru s převodovkou nadšení pro stejnou věc. Jízda v XJ připomíná obutí si starých obnošených tenisek, což je velký kompliment. Přitom zůstává jedním slovem luxusní.

Nejlepší na tomhle autu ale je, že působí jako mnohem menší, než ve skutečnosti je. Tady je to ale ještě markantnější než u minulé generace XJ. Ta současná má nižší palubní desku, díky čemuž si na šířku XJ zvyknete až nezvykle rychle. Aniž byste chtěli, možná časem pojedete rychle. I s „nejsprostším“ a „k Jaguaru nehodícím se“ dieselem, dvěma turbodmychadly přeplňovaným třílitrovým šestiválcem. Tichým, kultivovaným a současně úsporným. Ani ten nezkazí dojem z XJ, nyní kombinujícího klasiku, řekněme s tradicí a modernou. I s ním je tohle auto vážně skvělé.

Hm, celé to zní jako reklama na XJ. Je to totiž vynikající auto. Až tak, že jsem skoro zapomněl zmínit jeho chyby. Prosklená střecha omezuje prostor pro hlavy vyšších cestujících, rozlišení displeje za volantem připomíná hry na prapočítači Atari a termovizi si do XJ neobjednáte. Ale to je asi tak všechno.

Jaguar XJ 3.0 Diesel
Cena 2 047 023 Kč
Nejvyšší rychlost 250 km/h
0–100 km/h 6,4 s
Spotřeba 7,0 l/100 km
Emise CO2 184 g/km
Hmotnost 1796 kg
Motor vidlicový šestiválec, 2993 cm3, turbodiesel
Výkon 275 koní v 4000 ot./min.
Toč. moment 600 Nm při 2000 ot.
Převodovka 6stupňová automatická

Autor: 
HONZA STACHA
Autor fotografie: 
Jaguar
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Co uděláte, když máte postarší Peugeot 406, který vás zoufale nudí? Rozřežete ho na kusy a...
Někdo si jde zasportovat, další kouká na televizi... Ale máme pocit, že nejdokonalejší relax je...
Jaguar na Ringu provozuje jízdy pro veřejnost pod názvem Supersport Taxi. Jedno z jeho aut se nedávno dostalo do probl...
Řidič jednoho z pouhých osmi Jaguarů F-Type, dodaných do Belgie, si při jízdě po dálnici E313 všiml...
Videa z kanálu TaxTheRich ukazují, jak si můžete užít se superauty za hooodně milionů. Měli jsme tu přetahovanou dvou...
Tohle je bomba, kterou si Jaguar nachystal na festival rychlosti v Goodwoodu. Je to pocta Jaguaru D-Type a sedma v názvu odkazuje na...
Na začátek jedna smutná pravda - do výroby se nedostal a s největší pravděpodobností ani...