Síla proudu

BMW 7 Active Hybrid
Čtěte více: Testy
Vydáno: 10. 1. 2011  /   Aktualizováno: 10. 1. 2011
Síla proudu
BMW 7 Active Hybrid je pravým opakem ošklivého a neduživého ekologického auta.

Je hrozně příjemné, tedy opájíte-li se rádi výkonem a rychlostí, zjistit, že máte k dispozici špičkovou luxusní limuzínu s dvakrát přeplňovaným benzínovým osmiválcem o potenciálu 449 koní a 650 Nm, který je navíc podporován elektromotorem s točivým momentem 210 Nm. Pane jo, líbezná hudba do uší, výsledný výkon soustavy je 465 koní a 700 Nm. A to v praxi znamená, že se dvoutunový kolos vyhoupne na stovku za 4,9 vteřiny a zarazí se až na obligátní maximálce 250 km/h. Mazec, paráda, adrenalin. A dvojnásobná radost z toho, že díky hybridu je tohle všechno s nálepkou ekologické uvědomělosti a politické korektnosti.
Hloupé ovšem je, hřejí-li vás v dlani klíče (tedy přesněji modul bezklíčového zamykání) od takhle našlapané rakety a za okny zuří sněhová kalamita. Svět se tak smrskne do jediného bodu fatálně důležité otázky – dokáže BMW 7 Active Hybrid přenést přes zadní kola svůj výkon na vozovku?
Dokáže, celkem snadno. A tuhle skutečnost berte jako důkaz nesmírné technologické vyspělosti. Elektronika vás nenechá protočit kola do té míry, že byste klouzali bokem nebo se zahrabali do závěje, sofistikovaná stabilizace omezí včas prokluz, zabrání nepatřičné ztrátě adheze. Musíte jet bez mozku, abyste se dokázali vybourat.
Osmistupňová automatická převodovka je hladká jako creme bruleé od toho nejfajnovějšího francouzského cukráře, nastavování režimů auta funguje na jedničku (odezva na plyn, stabilizace atd.), a pokud chcete jet ostře, tak můžete. Já jsem měl k bezhlavému kickdownu jednu jedinou příležitost na pásu oschlé dálnice – a způsob, jakým mne setrvačná síla zatlačila do pohodlné sedačky, byl podmanivý.
Radost z jízdy bokem, pokud by snad někdo měl chuť a touhu s hybridním bavorákem driftovat, je limitována absencí samosvorného diferenciálu. Výkonem zadek do strany sice pošlete, ale držet pumpováním auto ve skluzu a vrátit se bez trhnutí do přímé stopy je obtížné. A mezi námi, také nepatřičné.
Jak jsem se pod tlakem povětrnostních podmínek ploužil krajinou, systém rekuperace dobíjel potřebné akumulátory a spotřeba se dala udržet u deseti litrů. Dojezd? Za týden jsem při kombinovaném režimu město/okresky/dálnice a průměrném nájezdu nevyjel nádrž. Nemohu prohlásit nic jiného, než že jako hybrid BMW 7 funguje.
Nicméně stále je to řada 7, a tak si musím postesknout nad madly dveří, která mají nepříjemně ostrou hranu a na předních dveřích jsou jinde, než bych intuitivně čekal. Řeknu nahlas, že kvalita materiálů je perfektní. Že v Mercedesu třídy S se cítím uvolněněji. Že navzdory rozměrům je manévrovatelnost velkého korábu fascinující. Že podvozek je možná na luxusní sedan příliš tvrdý.
O ceně není slušné v této kategorii hovořit, zajímá-li vás, auto není pro vás a platí, stejně jako u konkurence, že základní částka je jedna věc a hranice, za kterou se dostanete skrze seznam příplatků, věc jiná. S výjimkou Lexusu LS 600h ovšem, který obvykle nabízí za jedny peníze auto napěchované kompletní výbavou a který je BMW jediným kompetentním rivalem (třída S je vedle sedmičky jen jednoduchým cvičením mladého elektrotechnika). BMW vás ale bude víc bavit, i přes fakt, že japonský hybrid je víc „eko“. Jestli elektrická budoucnost vypadá jako 7 Active Hybrid, tak se na ni těším.

BMW 7 Active Hybrid
Motor: osmiválec, twin turbo, 4395 cm3
Výkon: 465 koní
Toč. moment: 700 Nm v 2000–4500 ot./min.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení: 4,9 s
Spotřeba: 9,4 l/100 km
Hmotnost: 2045 kg
Cena: 2 565 000 Kč

Autor: 
Filip Rakovan
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)