Audi A8: Auto, které se řídí samo

Čtěte více: Auta
Vydáno: 14. 9. 2017  /   Aktualizováno: 14. 9. 2017
Audi A8: Auto, které se řídí samo
Nová generace velkého sedanu Audi dostala hybridní pohon a řídí se sama.

Na první pohled je nové Audi A8 jen evolucí současného fungujícího receptu, ale ve skutečnosti se jedná o naprosto nově pojatý vůz. Poprvé jej s jinou než hybridní pohonnou jednotkou nedostanete, všechny produkční A8 mají mezi spalovacím motorem a samočinnou převodovkou ještě elektromotor. Ten funguje jako startér a generátor a zužitkovává všechnu odpadní energii, která by jinak byla proměněna v nevyužité teplo. Aby rekuperace fungovala spolehlivě a rychle, přešlo Audi na 48V elektrický systém.

Ale Audi A8 není jen o tom, že je to vlastně skrytý hybrid. Má také armádu nových bezpečnostních systémů a aktivní podvozek, který monitoruje nejen silnici a podle jejího stavu upraví charakteristiku tlumičů, ale dokonce umí připravit auto na náraz tak, aby bezpečnostní prvky fungovaly s co nejvyšší účinností.

Další zajímavostí Audi A8 je to, že už vlastně umí v určitých situacích jezdit zcela samo bez zásahů řidiče. Například v koloně a rychlosti do 60 km/h nemusí řidič držet vůbec volant a dávat pozor. A8 pojede zcela sama. Funkce tohoto systému ale bude na některých trzích kvůli legislativě omezena.

Základem nabídky motorů jsou šestiválce. Diesel 3.0 TDI má výkon 286 koní, zážehový 3.0 TFSI pak 340 koní. Motor 3.0 TFSI bude později i v plug-in hybridní verzi, která v čistě elektrickém režimu ujede 50 km, dostane indukční bezdrátové nabíjení a bude mít výkon 450 koní.

Audi samozřejmě nezapomnělo ani na osmiválce. Zážehový motor 4.0 TFSI má výkon 460 koní, osmiválcový diesel 4.0 TDI nabídne pěkných 435 koní. A časem přijde i plnotučná verze 6.0 W12, ta bude k dispozici výhradně v prodloužené verzi s rozvorem delším o 130 mm. Ještě neznáme české ceny, ale na podzim by mělo nové Audi A8 jít do prodeje se základní cenou zhruba 2 400 000 korun.

Auta
Jaguar XJ určitě velmi dobře znáte. Nyní britská automobilka vypustila do světa speciální verzi XJR575, která je jen tak mimochodem historicky nejrychlejším produkčním Jaguarem XJ. Umí totiž jet rychlostí 300 km/h. Jak označení napovídá, kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 XJR byl... (Pokračování...)
Auta
Loni až do závěrečné jízdy bojoval Patrik Hájek o titul evropského šampiona, aby nakonec skončil těsně pod vrcholem. S letošní čtyřdílnou sezónou se tovární pilot Kosmicu rozloučil vítězstvím v posledním závodě ve švédském Kristianstadu a v konečném zú... (Pokračování...)
Auta
Šestiválec v Mercedesu S 450 disponuje výkonem 367 koní a točivým momentem 500 Nm. Kompaktní elektromotor má výkon pouhých 22 koní, ale velký točivý moment 250 Nm. Také verze S 500 už je dnes poháněna pouze šestiválcem spolupracujícím s elektromotorem. Hybridní... (Pokračování...)
Auta
Vývoj vozu pro mistrovství světa vytrvalostních závodů postoupil do další fáze a po rolloutu, který se odehrál 1. července v areálu BMW v Dingolfingu, tým vyrazil v půlce července na Lausitzring k prvnímu testu M8 GTE. Za volantem maskovaného vozu se střídali tovární piloti Martin... (Pokračování...)
Auta
Rallyekros aktuálně prožívá velký boom, psali jsme o tom v minulém vydání SPEEDu, a chce se udržet v sedle co nejdéle, proto také promotér World RX ve spolupráci s FIA a automobilkami plánuje zavedení čistě elektrických vozů. Nestane se tak dříve než v roce 2020, ale lze to brát za... (Pokračování...)
Auta
O připravovaném hypersportu Aston Martinu se už mluvilo a dokonce byl k vidění koncept. Ten byl ale natolik divoký, že si jen málokdo dovedl představit, že se něco takového dostane do sériové produkce. A ejhle! Máme tady první fotky a potvrzené informace. Tohle je naprosto regulérní kříženec mezi formul... (Pokračování...)