Individuální rychlost i hladinka. Co vy na to

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Individuální rychlost i hladinka. Co vy na to

Minulý týden mě zastavila česká „Kobra 11“, když jsem pospíchal po prokleté dálnici D1. Měl jsem zrovna Mégane Sport a začal mě bavit. Takže jsem jel rychleji a rychleji. Aniž bych však někoho ohrozil, rychle jezdím už dlouho a zatím mám najeto hodně přes půl milionu kilometrů bez nehody. Jak se dálnice D1 kroutila někde kolem třicátého kilometru, bavilo mě to čím dál víc. Až tak, že jsem přestal hlídat okolí.

A najednou tam byl. Modrý plamen naší policie, chlouba ostrých hochů a děvčat v uniformách jménem Passat R36. Když jsem si ho všiml, bylo pozdě. Nějakou chvíli už za mnou visel, a jak jsem ho zmerčil, pustil ten blikající cirkus. Šli po mně. Usměvavý policista a trochu drsnější policistka jednali korektně, jen mě trochu štvalo, že ten špatný jsem byl já. Oni takhle můžou jezdit denně, a ještě za to dostávají výplatu. Za to, že se s někým honí po dálnici rychlostmi třeba i hodně přes 200 km/h.

Dobře, mají řidičská školení, asi nějaké psychotesty a tak dále. Proč bychom je ale nemohli mít i my? Vzpoměl jsem si na takovou svou naivní teorii. Co kdyby si každý, kdo chce, mohl udělat speciální zkoušky, dovolující mu trochu vyšší rychlost? Třeba jezdit po dálnici oněch diskutovaných 160 kilometrů v hodině, když při zkouškách, které si zaplatí, dokáže, že to zvládá. Že umí jezdit rychle a plynule bez toho, aniž by někoho ohrozil. Prostě jako Němci na svých dálnicích. Mně by se takový glejt povolující pár desítek kilometrů navíc hodil. Protožr jakmile jedu po dálnici pomalu, jsem nebezpečnější. Nudím se, usínám.

Když už jsem u toho, proč vlastně indivi- duálně nepovolit také trochu alkoholu? Je spousta řidičů, kteří jízdu po dvou pivech zvládají. Klidněji určitě pojede řidič po „vyprošťováku“ než se zdrcující kocovinou, nervózní a nepozorný. Mohl bych dobrý oběd spláchnout dobrým pivkem, tak jako Němci nebo Švýcaři, kteří v tomto jinak policejním státě tolerují 0,8 promile. Nechci, aby po silnicích jezdili zběsilí alkoholici. Líbilo by se mi jen trochu více tolerance.

Dejme tomu, že by se stanovila metodika zkoušek, určující způsobilost řidičů. Měřila by se rychlost jejich reakcí, odhad vzdálenosti, schopnost ovládnout své auto a asi by to chtělo také nějaký test, jak se trefí na parkovací místo (třeba mezi kužely). Jednotliví řidiči by pak dostali průkazku či zápis do řidičského průkazu s povolenými promile, s nimiž testy zvládli a po kterých budou moci řídit. To ukážou, až je zastaví „pomáhat a chránit“, pokud předtím něco vypili. Tím by se vyloučil onen argument, že na každého funguje alko- hol jinak – někdo ho snáší lépe, jiný hůře. Tady by to bylo individuální. Jistě, každý má občas špatný den, ale pak by to mohlo fungovat jako v některých civilizovaných zemích, kde jednu či dvě skleničky povolují. Když řidič s alkoholem zaviní nehodu, čeká ho mnohem tvrdší trest.

Tímhle článkem asi leckoho pobouřím. Proč ale schopným a zodpovědným řidičům nedat více možností? Jednou jsem se bavil o rychlé jízdě po dálnici s jedním z téměř fanatických odpůrců zvýšení rychlostního limitu. Tvrdil mi, jak je to nezodpovědné, a odmítal moje argumenty o předvídání nejhoršího, včasném brzdění i toleranci. Pak mi řekl, proč nemá rád rychle jedoucí auta – věc, která mě málem sundala za židle: „Jedu po dálnici, podívám se do zrcátka, jestli nic nejede, za chvilku znova, a když tam nic nevidím, předjedu.“ Ten člověk byl mnohem nebezpečnější než rychlí střelci. Mezi jeho dva pohledy do zrcátka se mohlo vejít několik rychlých aut, třeba mrtvý úhel vůbec neřešil. I s těmito řidiči by museli počítat absolventi oněch kurzů. No nic, zpátky na zem. Zazvonil zvonec a pohádky je konec.

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)