Nebezpečné bezpečí

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 3. 2. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Nebezpečné bezpečí

Zvláštní shodou okolností mi v rukou přistál starý Nissan Almera, který naše vydavatelství používá pro rozvoz pošty. Ale stačilo s ním ujet jen pár desítek kilometrů a trklo mě něco zvláštního. Ono to je fakt dobré auto. Ehm, proč takový šok?

Za poslední dva roky mi rukama prošla spousta aut. Většinou mají najeto do pěti tisíc kilometrů, technici je kontrolují téměř každý týden a vždy jsou v tip top stavu. Když už má nějaký kus najeto okolo dvaceti tisíc, pomyslím si "no jo, je to pěkně olítaný." Prostě jsem tak nějak ztratil kontakt s reálným světem a zapomněl, že lidé nejezdí jen novými auty. Jistě, když vedle mě na parkovišti přistane orezlá Škoda 120 s rodinou ve složení otec plus matka a dvě nepřipoutané děti vzadu, modlím se aby si v dohledné době koupili stroj, který nepotřebuje veteránské začky. Ale tahle jízda se starým Nissanem - posuďte sami.

Auto má skvěle poskládané pedály, vyvážené a po všech těch letech extrémně přesné řízení (tady by se mohly poučit automobilky ze země pojídačů žab), všechny knoflíky jsou na svém místě a opotřebení utrpěla jen ta nejvytíženější tlačítka. Centrální zamykání, všechny posilovače a brzdy fungují na jedničku a i když je znát že podvozek schytal nějakou tu ránu, je komfortní a zároveň příjemně ostrý. Na dálnici je tohle auto neskutečně tiché a dokonce ani moc nežere. A to je, prosím, vůz, který jezdí každý den s jiným řidičem a slouží jako pracovní nástroj, nedá se říct, že by se s ním někdo mazlil. Jediné problémy? No, uvnitř to trochu smrdí a "vůně" voňavých stromečků je nadobro zažraná do sedaček. Sem tam uvnitř něco skřípne nebo zachrastí, ale podle mě jde jen o záležitost utažení několika šroubků. A hraje jen levý reproduktor. Co tím chci říct? Že pokud se auto postaví kvalitně, čeká ho dlouhatánský život. Oni totiž už v roce 2000 konstruktéři věděli, co dělají. Po mechanické stránce je tohle auto i po tolika letech a při svém pracovním vytížení ve skvělém stavu.

Jenže ojetiny nikoho moc neberou. Všimli jste si jaký je najednou na silnicích rumraj? Kolik nových aut jezdí? Ve chvíli, kdy si můžete pořídit nízkorozpočtové, ale nové auto za cenu okolo sto šedesáti tisíc se za volant hrne každý. A tahle nová auta mají ve srovnání s těmi staršimi dost opulentní výbavu. Jistě, ta stará Almera má veškerý luxus, který můžete potřebovat. Airbagy, dokonce boční. Nebo ABS. To se už dnes považuje za standard, případně jde o záležitost pár tisícovek navíc. I tak jsem si ale při ježdění dával větší pozor, než normálně. Kdybyste sháněli takhle vybavené auto před dvaceti lety, asi byste pochodili jen u třídy S. A podívejte se, dvě dekády a všechny tyto vymoženosti mají i ta nejlevnější přibližovadla.

A v tom je trochu háček. Když si koupíte průměrné, nové auto, řidiče hlídá baráž aktivních i pasivních bezpečnostních systémů - ABS, EDS, ESP, SIPS a tak dále. A teď pozor. Přijde mi, že se tyto věci dávají do aut, aby chránily životy v případě nehody. Proto také dnes průměrné auto váží okolo jedné a půl tuny. A zároveň mi přijde, že spousta lidí tyto systémy zneužívá a používá jako výmluvu, proč jezdit jako prase. Schválně si na youtube najdete video s názvem "škoda 120 crash test" - banda mladíků pošle do stromu tento na našich silnicích zcela běžný vůz zhruba ve třicítce. A Přední kola skončí někde na úrovni řidičových lýtek. Dnešní auto by mělo možná promáčklý chladič, ale posádce by se nic nestalo. Co tím chci říct? Pokud řídíte něco, co bylo vyrobeno minimálně dva roky po zavedení testů Euro NCAP, nemusíte se příliš bát. Čím bezpečnější a novější auto, tím víc řidiči ztrácejí ostražitost, pozornost a tím méně se bojí. Body a pokuty jsou na většinu zavilých silničních pirátů krátké. Já bych je na rok posadil do Škody 120, ať se bojí. Vsadím se, že by je to alespoň na chvíli zklidnilo. Lidé totiž z aut přestali mít respekt, je to naprosto běžná věc, kterou si může dovolit každý. Tak ať to nedopadne jako se zbraněmi na divokém západě.

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)